Wil je het geluidenalfabet ook eens uitproberen? Bestel het hier
Wil je het tweeklankenspel ook in je bezit hebben? Klik dan hier.
Ik kijk er altijd naar uit als ik een activiteit mag doen in de klas van Juf Els in de Kasteeltuin in Gits.
Blijkbaar waren de kinderen ook héél enthousiast. Bij aankomst vertelde Juf Els me dat ze al een hele dag zaten te vragen wanneer ik langskwam.. blijkbaar vinden ze het leuk dat ik kom omdat ik altijd zo'n leuke spelletjes doe met hen. Daar word je hartje toch warm van ;) En dit is ook een bevestiging voor mij en misschien ook voor jullie, dat het Creatief en Bewegend leren motiverend werkt en niet als leren aanvoelt, maar als spelen!
Vandaag had Juf Els mij gevraagd om rond het herkennen en verwoorden van klinkers te werken, rond tweeklanken en rond het zelfstandig naamwoord en enkelvoud/meervoud. We zijn er dan ook meteen ingevlogen.
Het eerste spelletje was rond het herkennen van de klinkers. Met de kaarten van het geluidenalfabet had ik verschillende klinkers (zowel dubbele, als enkele en ook de ui, oe etc.. neergelegd op de grond). Ze stonden allemaal op een rij (met een grotere klas raad ik wel aan om meerdere rijen te creëren om te lang wachten te vermijden, iets wat Juf Els en ik ervaren hebben bij de oefening). Ik zei een klinker en dan moest de leerling vooraan in de rij de juiste klinker zoeken in de geluidenalfabetkaarten en de bijbehorende beweging maken, erna moest hij/zij de klinker schrijven op het krijtbordje..
Daarna maakten we de oefening iets moeilijker: ik deed nu de beweging van de klinker en zij moesten de juiste klinker verwoorden.
Dit ging vlot, dus gingen we nog een stapje verder en legden we verschillende woorden met klinkers zoals aap, hut, leuk etc.. op de grond. Ze gingen in vier rijen staan. Ik spelde het woord (bv. hut), maar de klinker spelde ik met de beweging van het geluidenalfabet.. bv. h - 3 keer wrijven in handen - t. De leerlingen moesten dan lopen naar het woord dat ik had gespeld. Dit bleek een zeer goede oefening te zijn om klinkers op een andere manier te gaan herkennen en te leren, want als ze de beweging niet meer wisten, gingen ze terug naar de kaart, zagen ze de beweging en de klinker visueel en konden dan zo op zoek naar het juiste woordje.
Het was tijd voor het volgende spelletje rond de tweeklanken.. daar had ik mijn houtschijfjes voor meegebracht. Ik zei woorden en dan moesten ze het juiste houtschijfje in de juiste hoepel gooien met de tweeklank, een ander spelletje was een variant rond jungle speed. Pak als eerste het juiste houtschijfje als ik een woord zeg.
En zo vloog de namiddag voorbij.. leuk toch? :)
Comments