We hebben weer iets leuk gedaan!
De opdracht was om iets creatief en bewegend te doen rond de maaltafel van 8 met een 2e leerjaar. Wel, ik kan zeggen dat dit gelukt is. Zowel de leerkracht en de leerlingen hebben zich geamuseerd, en ik ook een beetje - als ik eerlijk mag zijn- ;) .
Om te beginnen hebben we gevraagd aan elke leerling om zijn/haar eigen spiekbriefje te maken. Daarna zijn we naar de serre buiten getrokken en zijn we beginnen oefenen! Aan de hand van een eigen beat die we zelf maakten met ons lichaam (twee keer slaan op onze bovenbenen, 1 maal op onze borst) zegden we 'de maaltafel rap' op:
1x8 is 8
2x8 is 16
3x8 is 24
Met drie groepjes heb ik al 24
4x8 is 32
5x8 is 40
6x8 is 48
Met zes groepjes heb ik 48
7x8 is 56
8x8 is 64
8x9 is 72
Met negen groepjes heb ik 72
8x10 is 80
Dat vind ik wel heel machtig!
Muziek verwerken in lessen heeft zijn voordelen: het zorgt ervoor dat verschillende gebieden in onze hersenen meer oplichten en dus in werking treden en we zo sneller onthouden.
Daarna zijn we terug naar binnen getrokken en hebben we met z'n allen een spinnenweb gemaakt van de tafel van 8. De oefening verliep als volgt:
We zetten een beat op en iedereen staat in een cirkel. Eén leerling begint met het eerste zinnetje van de rap en geeft de bol wol dan door aan de volgende leerling (belangrijk is dat iedereen wel een stukje touw blijft vasthouden), deze zegt dan het tweede zinnetje en geeft de bol wol opnieuw door. Zo maken we een spinnenweb op te maaltafel van 8.
Op deze manier link je beweging aan de maaltafel.
Maar daarna kwam pas het echte werk. Nu gingen we rappen op een echte beat. En in plaats van het resultaat te vertellen aan jullie, laat ik het je graag horen!
En op dat moment was er even geen sprake meer van leerling - leerkracht. We deden gewoon allemaal mee, hadden even veel plezier, uit onze comfortzone. Een prachtig moment!
Wel even een waarschuwing: als je plots een rap beat oplegt, zullen je leerlingen even niet weten wat hen overkomt ;)
Liefs,
Nikki - Onderwijsanders
Comments