Deze maand ben ik opnieuw bij Juf Els van de Freinetschool de Kasteeltuin in Gits langs geweest met de vraag om een gedicht te maken voor gedichtendag.
Onderwijsanders zou onderwijsanders niet zijn als we er geen bewegende en creatieve middag van gemaakt hebben.
Als opwarmertje heb ik het geluidenalfabet aan heel de klas geïntroduceerd. Na al de letters verspreid te hebben op de tafel, mochten ze één voor één hun naam spellen door de kaarten te leggen, nadien deden we de geluiden en bewegingen van het geluidenalfabet.
Nu ze al wat meer bekend waren met de kaarten, hebben we de letters gesorteerd volgens het alfabet. Daarna hebben we alle letters gespeld via de bewegingen en de geluiden. Ze deden allemaal heel enthousiast mee en kenden de bewegingen van de letters snel uit het hoofd.
Daarna was het tijd om aan het gedicht te beginnen. We begonnen de activiteit door allemaal verschillende afbeeldingen op de grond te leggen van soorten begroetingen (mensen die elkaar een knuffel geven, buigen, dansend elkaar begroeten, een bloem geven..). Ze mochten zeggen wat ze allemaal zagen en raden zo al snel het algemene thema: begroetingen/ontmoetingen.
Iedereen mocht zijn/haar favoriete kaartje opschrijven en deze begroeting dan een naam geven door deze te noteren op hun krijtbord. Antwoorden zoals: namasté, liefdesknuffel, karategroet... verschenen op de krijtborden.
Dan was het tijd voor een beetje beweging en mochten ze in de ruimte rondlopen op muziek, als ze elkaar tegenkwamen was het de bedoeling dat ze elkaar begroeten met hun eigen gekozen begroeting. Zoals je kan zien op de foto's was dit een zeer leuke oefening ;)
Na dat ze hun begroeting hadden gekozen, was het tijd voor de manier te kiezen waarop ze hun begroeting zouden doen.. Op welke manieren kan je bv. zwaaien? De ene vinger na de andere vloog in de lucht en het bord raakte al snel vol met antwoorden zoals: slow motion, traag, snel, kort, lang, als een robot, ondersteboven, klein, groot..
Opnieuw mochten ze hun favoriete manier kiezen, dit schrijven op hun krijtbordje en daarna mochten ze weer rondlopen en elkaar begroeten met hun manier dat ze gekozen hadden. Na een kleine pauze was het tijd voor het derde deel: wat ga je begroeten? Na een klein gesprekje waren we er uit dat je niet alleen mensen kon begroeten, maar ook dingen zoals het raam, de deur, de map, de plant.. Ze mochten opnieuw rondlopen in de klas en alle dingen die ze tegenkwamen begroeten. Daarna mochten ze op hun krijtbordje opschrijven wat ze graag zouden begroeten.
Iedereen had een begroeting, een manier van begroeten, en wie/wat hij begroette. Het was tijd om met al deze info een gedicht te vormen. Elke leerling mocht de drie woorden opschrijven dat hij/zij op zijn krijtbord had geschreven.. bv. liefdesknuffel, klein, boom. Met deze drie woorden moesten ze een zin maken: bv. Ik geef mijn kleine liefdesknuffel aan de boom of ik geef mijn liefdesknuffel aan de kleine boom..
Wie het wat moeilijk vond, werd geholpen door ons. Uiteindelijk had elke leerling een zin op het bord.
Juf Els wilde het graag laten rijmen, dus gingen we op zoek naar bijpassende rijmwoorden. De leerlingen hebben hard geoefend om het gedicht te kunnen voordragen op gedichtendag. De video mag ik niet tonen vanwege de privacywet, maar ik kan wel zeggen dat het heel goed gelukt is! Bij elk zinnetje deden de kinderen ook hun begroeting in beweging, het was dus bewegend een gedicht voordragen. Ben je benieuwd naar hoe het gedicht eruit zag? Scroll dan even naar onder.
Heb je interesse om het geluidenalfabet ook voor jou klas aan te kopen? Dan kan via de webshop.
Wil je ook de activiteit van het gedicht eens proberen? Deze kan je gratis downloaden in de webshop.
Het gedicht:
In de karate groet ik supersnel de zon, rontonton.
De auto groet ik met mijn mini-slurf, slurf, slurf, slurf.
Met de octopus groet ik naar de bakker, makker, makker, makker.
Turbo sla ik met mijn stok, tok, tok, tok.
Ik zwaai naar het kerkje heel cool, joel, joel, joel.
Heel traag geef ik de hartjesballonnen een bloem, toem, toem, toem.
Een snelle robotslag, ach, ach, ach.
Met mijn snelle schaduw, groet ik de tornado. Wouw, wouw, wouw.
Ik buig naar de tv voor mijn liefdesknuffel, knuf, knuf, knuf.
Dag bloem en dag boom, schoon, schoon, schoon.
Ik doe een mini-dans voor een dier, pier, pier, pier.
In slow-motion zeg ik de zon namasté, olé, olé, olé.
Ik zwaai ondersteboven naar aap, daag, daag, daag.
Comentarios