Eindelijk kan ik terug beginnen met op scholen langs te gaan, en wat ben ik blij!
Vandaag waren we opnieuw in de freinetschool - de kasteeltuin, waar ik samen met Juf Els en het 1e en 2e leerjaar een antwoord zocht op de vraag: heb ik een rustplek op school? En wat is een rustplek?
We begonnen met een aardingsoefening, om de leerlingen contact te laten maken met hun lichaam. Daarna las ik een tekstje voor uit het boek: grote panda en kleine draak van James Norbury:
'
Een perfect boek om een filosofisch gesprek te starten rond een bepaald thema. Ik vroeg aan de leerlingen wat zij deden als ze wilden uitrusten: verschillende antwoorden kwamen naar boven: in het bos wandelen, lezen, knuffelen met iemand....
Daarna legden we allerlei matjes en kussens op de grond en deden we een meditatie waarin ze hun rustplekje konden inbeelden.
Normaal was het de bedoeling dat ze fysiek naar hun rustplekje mochten gaan op school en daar dan tekenen wat ze zagen en hoorden, maar omdat het slecht weer was moesten we improviseren. Daarom bleven ze in de klas en gaven ze daar vorm aan hun rustplekje via een tekening.
(Klik op de afbeelding om deze te vergroten).
Als afsluiter hebben we de tekeningen besproken in groep, zo konden ze ook verbaal vertellen wat voor hun een rustplek is. De verbale vertaling van de tekening is zeer belangrijk! Zo leren ze werken aan hun communicatieve vaardigheden en leren ze luisteren naar elkaar, terwijl ze over thema's spreken die met gevoelens te maken hebben.
Wil je ook dat ik eens langskom in je klas om rond een bepaald thema te werken? Mail dan naar info.onderwijsanders@gmail.com
Liefs,
Nikki - Onderwijsanders
Commentaires