Het is weer een tijdje geleden dat ik een blogpost heb gemaakt.
Een nieuw jaar staat in zijn kinderenschoenen, vol met uitdagingen, verrassingen, leuke momenten, minder leuke momenten ... samengevat: een jaar vol emoties.
Ik beschouw mezelf als een heel emotioneel persoon, ik ben snel aangeslagen door een opmerking of gebeurtenis en kan daar soms heel emotioneel op reageren (verdrietig, kwaad, teleurgesteld..). Zelf hoor ik af en toe dat ik té emotioneel ben. Dat ik de situatie gewoon rustig moet analyseren en mijn gevoel opzij moet zetten. Persoonlijk voel ik me daardoor gekwetst. Als ik iets voel, mag ik dit dan niet uiten? Als ik iets voel, moet ik dan dit gevoel onderdrukken? Als ik iets voel, mag ik iets voelen?
Misschien overdrijf ik een beetje ;) , maar ik denk dat ik niet de enige ben die dit soms denkt.
Ik ben opgegroeid in een gezin waar ik mijn emoties mocht en mag tonen, en ik ben daar nog altijd heel dankbaar voor.
Maar wat als je als kind niet leert dat emoties er mogen zijn? Dat je boos/verdrietig en bang mag zijn. Dat er ruimte is om deze emotie te ervaren? Je groeit op in een omgeving waarin je dagdagelijks met verschillende mensen in contact komt (het school, hobby's.. etc.), waarin je je plaats moet vinden en je van alles voelt. Maar als je dan weent krijg je te horen dat je niet moet wenen, dat je sterk moet zijn. Als je boos wordt in de klas mag je dat niet, want dat stoort de anderen.. Misschien herken jij jezelf hierin of kan jij bepaalde personen hierin plaatsen? Zo groeien we op en verliezen we de connectie met onszelf en de connectie met onze emoties;
En dat is jammer want emoties maken deel uit van wat ons mens maakt.
In de podcast 'wegwijs in emoties' spreken Lore Blancke en ikzelf over het belang van emoties bij kinderen en hoe de schoolcontext hier een belangrijke bijdrage in kan leveren.
Klik op de afbeelding om de podcast te beluisteren. (de podcast is in het engels).
Heeft de podcast je geïnspireerd?
Kom dan zeker naar ons webinar op 20 januari om 20u: 'wegwijs in emoties in de klas'. (In het Nederlands)
Daar vertellen we je concreet wat er gebeurt in het lichaam en het zenuwstelsel als je een bepaalde emotie voelt, welke signalen je kan opmerken bij kinderen en bij jezelf en hoe je via lichaamsgericht werk en ademhaling rond emoties kan werken in de klas.
We vertrekken vanuit het kader van de window of tolerance en de verschillende survival reacties. De oefeningen zijn gebaseerd op het bewegend en creatief leren.
Inschrijven kan via: https://www.onderwijsanders.be/event-details/wegwijs-in-emoties-in-de-klas
Liefs
Nikki - Onderwijsanders
Comments