top of page

Onderwijsanders op jouw school

Wil jij eens een originele vorming of pedagogische studiedag voor je team, waarin lichaamsgericht werken voorop staat? Onderwijsanders zet in op thema's zoals stress, zelfzorg en leren omgaan met emoties. Heb je interesse? Neem dan zeker eens een kijkje in ons aanbod. 

Wij brengen zelf al het nodige materiaal mee, we vragen enkel om een geschikte ruimte.

Indien je Onderwijsanders in je school wil, contacteer ons dan via mail of telefoon.

info@onderwijsanders.be  of  +32472880149

In deze vorming leert je team voor zichzelf te zorgen.  We gaan dieper in op wat stress is en hoe ze stress bij zichzelf kunnen herkennen. Iedereen zal ook zijn eigen stressmap maken, zodat ze inzicht krijgen in hoe stress zich bij ieder van hen eruit ziet.

Daarna leren ze via verschillende lichaamsgerichte technieken hoe ze hun stress kunnen verminderen. Afhankelijk van wat het team verkiest gaan we aan de slag met TRE, EFT of ademhaling/meditatie oefeningen.

 

Het verschil tussen een halve of een hele dag? De inhoud die je ziet is ongeveer hetzelfde, maar de diepgang is bij een hele dag natuurlijk meer. We gaan veel individueler werken en veel meer tijd kunnen nemen voor de oefeningen.

Interessant als:

- Je een team hebt waarbij het stressniveau hoog is

- Je preventief met je team wil werken rond stress en zelfzorg
 

Anker 2

Op een halve dag leer je wat stress is, hoe dit zich uit bij kinderen (zowel lichamelijk als emotioneel), en hoe je via lichaamsgerichte oefeningen de stress kan verminderen.

We vergeten het soms, maar stress heeft een hele grote invloed op ons lichaam. Zowel bij ons als volwassenen, als bij kinderen. Dit uit zich in gedragsproblemen, fysieke en emotionele klachten.

Als we stress niet op tijd herkennen bij een kind kan dit vaak gaan leiden tot constructieve problemen zoals hierboven opgesomd.

We benadrukken tijdens deze vorming ook heel erg het belang tussen stress en ons zenuwstelsel. De praktische oefeningen die worden meegegeven spelen hier ook op in.

Interessant als:

- Je wil leren hoe je stress kan reduceren bij je leerlingen, maar ook bij jezelf

- Je veel leerlingen hebt met faalangst, gedragsproblemen, druk gedrag, etc...

- Je geïnteresseerd bent in de lichaamsgerichte aanpak bij stress

- Je meer wil weten over stress, het zenuwstelsel, window of tolerance en fight/flight/freeze.

 

Anker 3

Ontdek EFT tapping voor leerkrachten: deze vorming leert leerkrachten hoe ze EFT tapping kunnen gebruiken in de klas.

Wat is EFT tapping? EFT tapping is een eenvoudige, maar krachtige techniek die zich richt op het vrijmaken van emotionele blokkades door zachte klopbewegingen op specifieke punten van het lichaam te combineren met het uitspreken van bepaalde zinnen en woorden. Het is bewezen dat EFT tapping effectief is bij het verminderen van stress, angst, en andere negatieve emoties, en het bevorderen van een gevoel van welzijn en emotionele balans.

Leerkrachten leren praktische tools om stress en angst bij leerlingen te verminderen, waardoor een positief leerklimaat ontstaat. EFT helpt ook enorm om de leerlingen te leren hun emoties te reguleren.

Interessant als: 

- Je het emotioneel welzijn wil bevorderen

- Je positief gedrag wil stimuleren

- Je de relatie tussen leerkracht en leerling wil versterken

- Je wil inzetten op zelfzorg voor je leerkrachten

- Je een methode zoekt die je naadloos kan inzetten in de onderwijspraktijk

Anker 4

Wil je meer weten hoe je emoties vertaalbaar kan maken naar je leerlingen? En hoe je hen vrijuit kan laten praten over onderwerpen zoals verdriet, boosheid, stress en angst? Dan moet je deze vorming boeken!

Bovendien leer je ook hoe dat je emoties kan linken aan wat er in hun lichaam gebeurt. Op een concrete manier krijg je verschillende tips en tricks verweven met theorie.

Het is niet altijd gemakkelijk om kinderen te laten praten over emoties: soms willen ze niet, vinden ze het te confronterend of soms weten ze ook gewoon niet goed welke woorden ze op een emotie kunnen plakken.

Via het lichaamsgericht werken zijn er verschillende technieken om toch te weten te komen wat er precies speelt en hoe het kind zich voelt. Beweging en lichaamstaal zeggen soms veel meer dan woorden.

Interessant als:

- Je meer wil weten over hoe je emoties vertaalbaar kan maken naar je leerlingen

- Je kennis wil verkrijgen over hoe emoties gelinkt zijn met het lichaam

- Je merkt dat de 'gewon' tools vaak tekort schieten om met emoties om te gaan

- Je veel leerlingen in de klas hebt die zichzelf moeilijk kunnen reguleren

- Je geïnteresseerd bent in de lichaamsgerichte aanpak rond emoties

 

Anker 5
bottom of page